Zoekmachine optimalisatie

Als jij een website beheert dan is zoekmachine optimalisatie iets waar je eigenlijk niet onderuit kunt. Tenminste, als je wilt dat jouw website gezien wordt en bezoekers aantrekt. Zoekmachine optimalisatie is een verzamelterm voor een aantal methoden waarmee je jouw pagina’s aantrekkelijker maakt voor de zoekmachines (Google). Hoe aantrekkelijker je pagina’s zijn, hoe groter de kans dat ze worden uitgekozen als er een bepaalde zoekterm wordt ingetypt. Het doel is om op de eerste pagina van de zoekmachine resultaten te komen. Daar eenmaal aangekomen is de kans op een bezoeker veel groter.

Zoekmachine optimalisatie is breed

Zoekmachine optimalisatie, je zult de term Search Engine Optimisation (SEO) ook vaak tegenkomen, is een ontzettend brede methode. Door hiermee bezig te gaan neem je je gehele website onder de loep. De ervaring van de klant staat dan voorop, zowel als relevantie aan het onderwerp. Google wil haar gebruikers van een lijst resultaten voorzien die het beste antwoord geven op de zoekterm en die de gebruiker de beste ervaring kunnen bieden. Dat betekent dat je gaat kijken naar de snelheid van je website, de foutmeldingen en links die niet werken, maar ook naar de inhoud, de structuur, de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden en de foto’s en video’s die je gebruikt. 

Het belang van SEO

SEO is dus veel werk en de bovenstaande voorbeelden laten slechts het puntje van de ijsberg zien. Tegelijkertijd is het wel belangrijk, want als jij niet op de eerste pagina van de zoekmachine resultaten komt, dan is je website eigenlijk niet vindbaar. Het is dus zaak om beter op de algoritmen van Google in te springen dan je concurrenten. Je website kan nog zo goed zijn, helaas is het zo dat vooral kleine en beginnende websites zonder zoekmachine optimalisatie nauwelijks kans maken tegen de grote spelers. 

Zoekwoorden en backlinks

De belangrijkste onderdelen van zoekmachine optimalisatie zijn het zoekwoordenonderzoek en linkbuilding. Daarmee spreek je twee factoren aan die voor Google belangrijk zijn, namelijk relevantie en autoriteit. Door de juiste zoekwoorden aan je pagina’s te koppelen laat je Google zien waar deze over gaat. Hoe relevanter jouw pagina voor de zoekterm die is ingetypt, hoe hoger je wordt geplaatst. Door met zoekwoorden te werken geef je de zoekmachine een seintje dat jij er ook bent. Backlinks zijn links van andere websites naar die van jou. Google ziet die als stemmen of referenties voor jouw pagina en daarmee groeit je autoriteit in je vakgebied. Backlinks verzamelen is lastig, maar levert een bijzonder goed resultaat op. Deze opgave kan je ook uitbesteden aan een marketing bureau.

Uitbesteden of zelf doen?

Zoekmachine optimalisatie is iets wat je zelf kunt doen. Als je een Content Management Systeem hebt, je zoekt informatie op en je hebt de tijd, dan kun je een heel eind komen. De meeste mensen hebben die tijd niet en ook niet de ervaring om beter te worden dan de rest. En om op de eerste pagina te belanden is gemiddeld niet goed genoeg. Een online marketing bureau werkt daarom graag aan zoekmachine optimalisatie zodat jouw pagina’s gezien zullen worden.

Leave a Reply

Your email address will not be published.