Vroeger moest een consument zich aanpassen aan de wensen van een winkelier?. Een winkelier bepaalde de prijzen, openingstijden en de manier van service. Dit kon de winkelier doen, omdat hij of zij de enige aanbieder van een product was. Wie geen concurrentie heeft, is een monopolist. Monopolisten hebben daarmee de kracht om zelf bepalen hoe en wat. Met de tijd zijn er echter flinke macro ontwikkelingen geweest. Het gebeurt zelden nog dat een winkelier de enige de enige in de regio is. In de huidige staat van zaken merken wij dat er steeds meer concurrentie op de markt komt omdat er steeds meer aanbieders opkomen.

Omdat er steeds meer aanbieders van producten of diensten ontstaan, ontstaan er ook steeds meer unieke waardeproposities. Daarbij herken je vast wel het gevoel van dat iedere aanbieder claimt de goedkoopste te zijn. Aangezien vooral Nederlanders enorm van lage prijzen houden, raken we met al deze aanbieders al snel in de war. Er ontstond een nieuwe vraag bij de consument, een vraag naar overzichtelijkheid. Om aan deze vraag te voldoen, is er de afgelopen jaren een nieuw soort dienst ontstaan. De dienst van het vergelijken.

Je ziet steeds meer televisiereclames tevoorschijn komen van partijen die jou beloven om te helpen bij het kiezen van de goedkoopste aanbieder. Zo belooft uwuitvaartverzekeringvergelijken.com bijvoorbeeld om de juiste keuze te maken tussen uitvaartverzekeringspartijen zoals:

  • Yarden
  • Monuta
  • Nuvema

Ook andere partijen doen mee aan het vergelijken van de beste verzekeringen. Rene, eigenaar van een vergelijkingsplatform voor dierenverzekeringen, zegt dat hij een flinke groei ziet in de behoeften aan overzichtelijkheid. “Consumenten krijgen te maker met steeds meer aanbieders. Iedere aanbieder beweert uniek te zijn en dit maakt het voor de consument lastig om de juiste keuzes te maken. Ons doel is om de markt van dierenverzekeringen transparanter te maken”.

De vergelijkingsplatformen zijn dus een gevolg de verandering van de vraag van de consument. Waar eerst de winkelier de regels bepaalde, schuift de macht steeds meer naar de consument. Met de opkomende vergelijkingsplatformen heeft de consument meer overzicht. Dit dwingt winkeliers om beter na te denken over hun unieke waardeproposities en in te spelen op de behoeften van de consument van nu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *